Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

En timme på Pedagogen startar

Nyhet: 2016-09-20

En serie populär-
vetenskapliga föreläsningar – En timme på Pedagogen – startar torsdag 6 oktober med frågan om hur betygen påverkar elevers motivation. Senare under hösten bjuder serien på föreläsningar om skolan som brottsplats, om elitidrottares problem efter karriären samt frågan om en eventuell övertro på den digitala teknikens betydelse i skolan.
Föreläsningarna ges torsdagar under oktober kl 17-18, är gratis och öppna för alla intresserade.

En timme på Pedagogen - populärvetenskaplig serie hösten 2016

Torsdag 6 oktober, kl 17-18
Sal AK2 137 Västra Hamngatan 25, Pedagogen hus A källarplan
Så påverkar betygen elevernas motivation
Betyg fungerar som morot för vissa och som piska för andra. Forskning visar dock att betyg kan vara rent förödande för resurssvaga elever.
Universitetslektor Alli Klapp, institutionen för
pedagogik och specialpedagogik

Torsdag 13 oktober, kl 17-18
Sal BE 036, Läroverksgatan 15, Pedagogen hus B entréplan
Brottsplats skola
Skolan är den plats där svenska ungdomar oftast utsätts för våld eller utsätter andra för våld. På skolor där det finns ett klimat präglat av våld och hot är både elever och lärare drabbade. Hur har bilden av vad som är mobbning och vad som är brott förändrats över tid?
Docent Johannes Lunneblad, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Torsdag 20 oktober, kl 17-18
Sal AK2 136, Västra Hamngatan 25, Pedagogen hus A källarplan
Manliga elitidrottare får problem
Flera idrottare på elitnivå berättar om en tuff anpassning till ett liv där man inte längre kan ha idrotten som brödföda. Men de kvinnliga idrottarna klarar den övergången bättre. Det finns aktuella studier som undersöker hur det gått för över 1300 före detta svenska elitidrottare som tävlat på internationell nivå.
Docent Owe Stråhlman, institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Torsdag 27 oktober, kl 17-18
Sal AK2 136, Västra Hamngatan 25, Pedagogen hus A källarplan
Övertro på digitala teknikens betydelse i skolan
Användning av digital teknik i skolan kantas ofta av optimistiska argument om möjligheter att förbättra och förändra såväl undervisningens innehåll och form som elevers lärande och prestationer.
Universitetslektor Catarina Player-Koro, institutionen för didaktik och pedagogisk profession 

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2011-09-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ruc.gu.se/Aktuellt/Nyheter/fulltext//en-timme-pa-pedagogen-startar.cid1403880
Utskriftsdatum: 2017-04-25