Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny omgång av populär utbildning om nyanlända

Nyhet: 2016-09-19

Institutionen för svenska språket har, tillsammans med RUC vid Göteborgs universitet, just startat ytterligare en utbildning kring nyanlända i skolan. Det är den fjärde kursstarten av denna mycket populära och uppskattade fortbildning för skolteam.

En av deltagarna är Abdikadar Aden. Han har somalisk bakgrund och arbetar som studiehandledare och modersmålslärare i Kungsbacka. Tillsammans med fem kollegor och rektorn ska han delta i denna utbildning.

- I Kungsbacka finns det många elever med somalisk bakgrund. Det bästa sättet att hjälpa dem i början är ju på modersmålet, säger han.

Att det är just ett team med flera lärare och en skolledare tror han är viktigt.

- Ja, det är bra att utveckla sin kunskap tillsammans.

Qarin Franker är kursansvarig även för denna omgång. Hon håller i inledningen och välkomnar de cirka 80 deltagarna, som denna gång kommer så långt bort som från Borgholm på Öland.

- Svenska som andraspråk är ett speciellt akademiskt ämne, på så sätt att det har genererats ur praktiken. Därför är det extra viktigt att ha vägarna öppna mellan akademin och skolpraktiken som vi har i denna utbildning. Alla kursledare är nämligen lärare själva.

Monica Sandorf från RUC, Regionalt utvecklingscentrum vid Göteborgs universitet, hälsar även hon deltagarna välkomna. RUC är den instans som har kontakt med Skolverket när de gör beställningar på lärarfortbildningar från universitetet.

Ett fåtal kommuner tar emot många

Deltagarna som är här idag får bland annat lära sig att från 2014 är det bestämt att alla kommuner ska ta ansvar för de nyanlända. Trots det är det fortfarande så att det är ett fåtal kommuner som tar emot majoriteten av de nyanlända. Borgholm är ett sådant exempel.

50 % av eleverna tas emot av 10 % av skolorna – är de dystra siffrorna.

De flesta nyanlända är i högstadie- och gymnasieåldern. De kommer alltså sent in i den svenska skolan, och har få år på sig att ta igen väldigt mycket.

- Det är ett hårt arbete för eleverna och det krävs mycket av dem. Och av personalen i skolan som ska ta hand om dem, förstås, säger Qarin Franker.

Nyanländ är man i fyra år. De nyanlända i gymnasiet utgör 8 % av totalen. Det har på sistone varit en stor ökning av antalet elever inom den så kallade språkintroduktionen, alltså den del av gymnasiet där eleverna får lära sig svenska innan de kan gå in i vanliga program.

Lång kö till utbildning i svenska som andraspråk

Det är en stor press på gymnasierna att hitta utbildade lärare. Och på institutionen för svenska språket har man hela 600 i kö till grundutbildningen inom ämnet svenska som andraspråk.

- Insikten om att man måste arbeta språkutvecklande inom alla ämnen sprider sig i skolan just nu. Även förståelsen kring att vardagsspråk och skolspråk inte är samma sak, säger Qarin Franker.

Hon menar att en av framgångsfaktorerna för denna utbildning är att det är en skolledare med i varje team.

- Lärarnas kompetensutveckling är förstås central, men organisationen och en rektor som driver och stimulerar är också en viktig grundbult.

Mer om utbildningen här

 

 

AV:
0766185510

Artikeln publicerades först på: lararutbildning.gu.se

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2011-09-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?